V tomto článku bych se rád pozastavil nad velkým boom v mobilním herním průmyslu a to hrou Flappy Bird. Tato hra se prakticky všude označuje jako neuvěřitelný fenomén, kdy si tuto hru stáhlo několik milionů uživatelů z celého světa během pár dnů. Ano, z tohohle pohledu to co se počtu stažení týče fenoménem je. Ale z herního principu se rozhodně o žádný fenomén nejedná! Jednoduše mě právě ono slovíčko “fenomén” přimělo napsat tento článek.
Z mého pohledu se o nijak revoluční hru nejedná. Tento herní systém a princip už je tu kolik let. V mobilních obchodech najdeme už nějaký ten rok stovky takových her, které se předhánějí grafikou či hratelností. Ale princip je pořád stejný – překonat s létajícím ptáčkem co nejdál a tím dosáhnout co největšího skóre. Každá hra má samozřejmě jinou fyziku (hratelnost), buďto ptáček rychleji padá k zemi, nebo naopak rychleji letí nahoru atd… To už je ale naprostý detail. Nedokážu tedy pochopit, čím se stala hra Flappy Bird tak populární, že se z toho prakticky vietnamec Dong Nguyen “psychicky” zhroutil. Vietnam a China jsou bezpochyby blízko sebe, tudíž se není divit že jsou ve hře vykradený prvky – samozřejmě se jedná o trubky ze skutečného fenoménu v podobě herní skákačky Mario od Nintenda. Nedokážu si tedy jinak vysvětlit důvod, proč Dong hru stáhl z obchodů ke stažení, když mu tato zkopírovaná hra vydělávala milion korun denně.
Dong Nguyen na svém Twitteru odůvodnil tento čin tím, že mu to prý ničí jeho osobní život. I zde bych se rád pozastavil – nechápu jak mu taková mobilní hra může ničit život? Že dostává prakticky bez hnutí prstu denně milion korun na svůj účet? To mu ničí osobní život? Nebo že musí odpovídat na dotazy lidi na internetu? A kdo mu sdělil, že musí? On nemusí prakticky vykládat nic, není to jeho povinnost a jestli mu takováhle přízeň vadí, pak nechápu proč se dal do vytváření mobilních her. On prakticky zavrhuje hlavní princip vytváření her – výdělek a úspěšnost daného titulu. Ne, vůbec tomu nerozumím. Maximálně může přijít v potaz fakt, který jsem zde před několika řádky zmínil – možné popletanice s Nintendem o vykradeném prvku z jejich hry. Každopádně proč tyto prvky nyní používají kopie Flappy Birdu a o jejich stažení z obchodu se absolutně neplánuje? Mohlo by možná i přece stačit změnit tyto vykradené prvky za nějaké své vlastní… Nebo by byl i přesto problém s tím, že na původním vykradeném prvku vydělal s hrou zhruba 50 milionů korun od vydání? Nevím, každopádně celá tahle “kauza” mi přijde jako přinejmenším podivná.
Proč tedy vytvářel hru, když mu vlastně ve výsledku vadí jeho úspěch? To je jako kdyby si někdo otevřel hospodu ale zavřel ji z důvodu, že mu tam chodili lidi… Absolutně nechápu, jako spousta dalších lidí které řeší jeho rozhodnutí na sociálních sítích.
Samozřejmě netrvalo dlouho a s touto naprosto nesmyslnou hrou přišel i jeden blázen (možná naopak chytrý člověk) a draží svůj iPhone 5s s předinstalovanou hrou Flappy Bird na eBay. Možná o to větší překvapení přišlo v momentu, kdy se již aukce vyšplhala ke dvoum milionům korun a ještě potrvá 6 dní… Takže ano, v dnešní době je možné prakticky vše 🙂 Každopádně další zkoušeči s podobnými aukcemi už takové štěstí nemají.
Co bych ještě na závěr napsal? Snad jen, že mi hlava nebere proč zrovna tato hra se stala tak oblíbená, když se už nějaký rok před ní objevovalo tucet stejných her… Co bylo v této hře tak fenomenální (dneska se tímto slovem příliš nešetří…), že si to zasloužilo takové ohlasy? Však Dong Nguyen neudělal žádnou revoluční hru, zkopíroval koncept od předešlých her a vykradl prvky od Maria. A co z toho vzniklo? Hra s miliony staženími, ze které se v dnešní době může s prominutím každý puberťák posrat… Ale jasný, dneska se kopíruje prakticky všechno, takže proč já se vlastně divím… 🙂
TIP: Na internetu se objevilo spousta webových verzí této hry. Stačí si do vyhledávače vyhledat “flappy bird online” či podobně… Samozřejmě vzniklo i spousta moblních kopií tento hry, některé vykrádají dokonce i část názvu.
Jaký je váš názor na tuto hru a na ohlas, který sklidila? Baví vás neustále číst statusy od přátel o Flappy Bird nebo obrázky o tom, jaký nový skóre překonali?
Přesně moje slova.
Jen k doplnění: Ta aukce je naprostý nesmysl, protože kdo si hru stáhl v App Store, tak jí má stále, i přes stažení ze Storu, v záložce Purchased, odkud jí může stáhnout. Tak to je alespoň v iOS. Upřímně bych asi i dokázal pochopit, že by se prodával za 2 miliony WP s touto aplikací, která ještě nevyšla ve storu, ale tady něco nehraje, protože ta cena se nemůže vyšplhat tak nahoru.. spíš si někteří myslí, že je to sranda a potom najednou zjistí, že musí zaplatit…
Autor zcela zapomíná na jednu věc a než si dovolí vypálit takový článek, měl by si uvědomit, jak se žije ve Vietnamu. Tam se zbohatnutí ze dne na den neodpouští a stačí se podívat na komentáře na theVerge. Tamní vláda klidně může začít autora vyšetřovat kvůli náhlému zbohatnutí (tamní tisk tam o něm psal hodně), takže mu na dveře klidně mohou klepat různé dobročinné organizace s žádostí o příspěvek. Takhle to tam prostě chodí a když o tom autor nic neví, rozhodně by tvůrce hry neměl takhle označovat. Uspěl, uspěl. Někdo štěstí má, někdo nemá. A kdo ho má, většinou se pak stane i terčem závisti a spousta lidí právě tohle nemusí unést.
Miki Zhong: Děkuji za zajímavou reakci. Každopádně to nemění fakt, proč se tedy vydal na tvorbu mobilních her – resp. tvorbu čehokoliv, z čeho vyplývají zisky… Jak jsem již psal, tohle je pointa se kterou to zcela jistě vytvářel i on. Aby si přivydělal peníze. Sice chápu, že nemusel očekávat až takovou ohromnou oblíbenost své hry, ale o tom to jednoduše je. Pokud je takové zbohatnutí “trestním činem”, nerozumím tomu proč do něčeho takového šel 🙂
Náhodou, mě to docela pobavilo, i když je to velmi těžké. Narazil jsem na flash verzi, takže koho pobavila, může si zahrát – http://raketka.cz/h/flappy-bird
Miki: pokud to tak skutečně je, pak má emigrovat. Upŕímně bych v takové zemi nezůstal ani vteřinu.
Realita je bohužel ještě horší: http://www.reddit.com/r/gaming/comments/1xi75z/the_creator_of_flappy_bird_right_now/cfbs5nb
Myslím, že autor dělal hry pro zábavu a reklamní proužek ve hře byl proto, aby mu to přinášelo aspoň drobný zisk, neměl však nejmenší tušení, že se jeho hra stane tak populární. To by ostatně čekal asi málokdo.